Als NVKT lid kunt u hieronder inloggen in het NVKT ledendeel. Gebruik als gebruikersnaam 'NVKT'.

Aanmelden voor bestaande gebruikers
   

Je nieuwe overhemd zit meestal in plastic verpakt, maar kledinglabel A Fish named Fred pakt dat voortaan anders aan.

 

Rob Schalker, CEO van het door hemzelf ontwikkelde kledingmerk, kiest voor papier om zijn overhemden in te verpakken. Daarmee bespaart hij volgens eigen zeggen jaarlijks wel zo’n 200.000 polybags, waar hij voorheen gebruik van maakte. De nieuwe verpakking is niet goedkoper, maar toch kiest Schalker voor de duurzame variant. De overschakeling vindt geleidelijk plaats en is begin 2020 voltooid.

In de nieuwste uitgave van vakblad voor de modebranche Textilia wordt Schalker (NVKT-bestuurslid) als voorbeeld genoemd van een retailer die zelf het initiatief neemt om het enorme verbruik van verpakkingsmateriaal in de mode-industrie te verminderen.

Het blaad maakt melding van een recent samenwerkingsverband tussen de brancheorganisaties InRetail, Modint en de Nederlandse Vereniging van Groothandelaren. Zij werken samen aan brancheplannen om verpakkingen duurzamer te maken.

Plastic soep

Het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken stelt op haar website dat de aandacht voor duurzaam verpakken toeneemt. ‘Een mogelijke verklaring hiervoor is dat de publieke verontwaardiging over items zoals de plastic soep en zwerfafval groter is geworden, net als de media-aandacht hiervoor’, aldus het KIDV.

‘Op Europees en nationaal niveau neemt de overheid hier maatregelen tegen’, vertelt directeur Bruijnes van het instituut. ‘Denk aan de herziene wetgeving over afvalstoffen in Europa, de Plastic Strategy van de Europese Commissie, het Rijksbrede programma Circulaire Economie van de Nederlandse overheid en aan het Plastic Pact NL dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat met het bedrijfsleven heeft afgesproken.’

‘In de verduurzamingsplannen anticiperen de branches op deze maatregelen. Veel doelen en maatregelen sluiten aan bij deze ontwikkeling naar een circulaire economie voor verpakkingen. De branches doen er zelfs een schepje bovenop’, stelt Bruynes.

Meer lezen:

Kennisinstituut Duurzaam Verpakken

A Fish Named Fred